Mange af dem som gerne vil holde op med at ryge, sætter som som “mål” at stoppe til nytår. Men hvorfor ikke starte med det samme?

Hvis der er noget du virkelig gerne vil i livet, så er det om at gribe momentet og tage action på det med det samme. Det nytter ikke noget at vente til nytår med at holde op med at ryge. Det er blot en dårlig undskyldning for ikke at starte med det samme, og så vil din motivation alligevel ikke være stærk nok til at gennemføre rygestoppet.

Vi kender det nok alle sammen. Jeg begynder min slankekur på mandag. Hele weekenden fyrer man den af med chips og slik, og når man kommer til mandagen er motivationen i bund, og man har glemt hvorfor man ønskede en livsstilsændring.

Jeg læste fornylig en anmeldelse af bogen Slug frøen, og den handler netop ikke at udskyde de ting man har besluttet. Bogen kommer med 21 konkrete råd om hvordan man tager action på ting her og nu.

En anden bog som kan hjælpe dig med at holde op med at ryge, er Allan Carrs Endelig ikke-ryger. Som du kan se af de mange anmeldelser på Saxo har den virkelig hjulpet mange rygere med at blive ikke-rygere. Jeg nægter at tro at alle disse ikke-rygere er stoppet lige efter nytår.

Så når du har besluttet dig for at stoppe med at ryge, så tag action på det med det samme, også selvom det er en død syg onsdag.

Det er relativt tit at ens nytårsfortsæt aldrig bliver til noget eller går i vasken efter relativt få dage. Det er fordi man har undladt at lægge en plan for hvad der skal ske når man går ind i det nye år, men bare har taget en nem beslutning om at stoppe med at ryge, dyrke mere motion eller lave en opsparing.

Disse 3 nytårsfortsæt er i øvrigt nogle af de mest hyppigeste – og ligeså de mest hyppigeste som som opgives.

Hvis du kunne tænke dig at kvitte smøgerne så er du nød til at lave en strategi for hvordan du vil gennemføre. Vil du bruge behandling som hypnose, vil du tage en gradvist nedtrapning og bruge nikotin plastre, eller vil du tage en kold tyrker som er noget hård

Det samme gør sig gældende ved vægttab. Hvis det er en kur, er den vedvarende? Eller vil du i stedet sørge for at dyrke mere motion og i såflad hvad vil du dyrke?
Og til slut hvordan får du sparet penge op. Du ved sikkert at hvis opsparingen blot står på kontoen så går de relativt hurtigt via kreditkortet. Så du kan overveje at lave en opsparingskonto og sætte et fast beløb ind når du får penge fra dit arbejde. Er det ikke så meget du vil spare op, kan du for eksempel have dem i et glas eller sparegris der hjemme.

Uanset hvad dit nytårsfortsæt for næste år bliver, er det væsenligt at du udarbejder en plan.

Flere prøver at lægge cigaretterne på hylden i starten af året. Der er flere metoder man kan forsøge. Det er ikke alle der opnår succes. Her er tre rygestop metoder.

Rygestop fra dag til dag

Det kræver en stærk rygrad at stoppemed at ryge på en dag. Selvom en kold tyrker ikke koster noget, skal du være opmærksom på at det er under 5% som kan holde rygestoppet. Tilgengæld skal du ikke bekymre dig om at afvænne dig eventuel nikotinerstatning, hvis du gennemfører en kold tyrker.

Hypnose kan bruges til rygestop

Rygestop hypnose er blevet en velkendt rygestop metode. Hypnotisøren kan via hypnosen arbejde med ens underbevidsthed. I din underbevidsthed ligger lysten og det kan behandleren så ændre på. Når hypnosen virker, er det derfor meget effektivt.  Men hypnosen har kun effekt hvis du i forvejen er motiveret og gerne selv vil stoppe. Bruger du nikotinsupplementerne, er der risiko for du bliver afhængig af disse. Med rygestop hypnose behøver du ikke nikotin supplementerne, da behandlingen vil virke med det samme. Så sparer du også penge på nikotinsupplementer og minimerer risikoen for en ny afhængighed

Lønende reducering af cigaretter

Der er undersøgelser der viser at trinvist nedtrapning af cigaretter, giver relativt bedre resultater modsat et stop fra den ene dag til den anden. En rygereduktion kan f.eks. være at man skære en cigaret væk pr. dag. En anden metode er at halvere sit forbrug hver dag. Her bør man dog tænke over en nikotin erstatning, som f.eks. en inhalator eller tyggegummi. Det er fordi en inhalator eller tyggegummi er at foretrække, er fordi det bytte rygningen ud med en anden aktivitet. Det gør et plaster f.eks. ikke.

En e-cigaret er en elektronisk cigaret, der udviklet i 2003. Den består af tre dele: Et filter, et batteri og en forstøver. Filteret indeholder destilleret vand, smagsstoffer, propylenglycol og glycerin – alle sammen ingredienser, der er godkendte som sikre af FDA og som faktisk bruges i adskillige fødevarer. Stofferne er ligeledes godkendt til anvendelse i lægemidler, og sammensætningen er en god løsning og et super alternativ til de skadelige stoffer, der er i traditionelle cigaretter.

Inde i forstøveren er der et varmelegeme, der omdanner væsken i filteret til vanddamp, som ligner ganske almindelig cigaretrøg. Hvis filteret løber tør for vand, vil mængden af damp fortage, men så skal du bare udskifte filteret med et nyt.

E-cigaretten er designet, så den ligner en almindelig cigaret bedst muligt. Når du suger i en elektronisk cigaret, vil en pære for enden af cigaretten lyse op, så det ligner at e-cigaretten gløder. Hvis batteriet i den elektroniske cigaret løber tør, vil pæren markere dette ved at blinke ti gange. Så skal batteriet tages ud og lades op.

Du kan få e-cigaretter med og uden nikotin.

Hvordan fungerer e-cigaretter som rygestop middel?

Den elektroniske cigaret er det perfekte rygestop middel for de rygere, der har svært ved at undvære følelsen af at ryge: Røgen der cirkulerer gennem ens system, følelsen af den varme røg i halsen og i næsen, at lave røgringe – og alle de andre ting, som rygere synes er beroligende og behageligt ved at ryge. Alle disse ting kan man stadig med e-cigaretten, dog med den fantastiske fordel at du undgår alle de skadelige stoffer og kemikalier, der er i traditionelle cigaretter. Samtidig undgår du at udsætte dine omgivelser for skadelig røg via passiv rygning.

Med en e-cigaret behøver du heller ikke føle dig uden for og begrænset, for du må ryge den alle de steder, hvor du normalt ikke må ryge. Du må ryge indendørs, på kontoret, i toget og andre steder, fordi røgen består af helt almindelig vanddamp, som er uskadelig for dine omgivelser og medmennesker.

At starte et rygestop er ikke nemt. Det kan tage lang tid da du er blevet afhængig af nikotin. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, at lægge cigaretterne fra sig og der er mere end en måde  du kan gøre det på.

For det første er du nød til at have lyst til at slippe af med denne vane. Som ryger må du identificere hvad det er for en slags rutine det er du har. Er rygning et social behov for dig, eller en måde du slipper af med spændinger og stress. Kender du  grunden kan du gå igang.

Når du har besluttet dig for at stoppe med at ryge, er der nogle trin der kan hjælpe dig på vej.

Hvis du skal ud, så sørg for du kun tager til ikke-ryger arrangementer. Tag afsted med venner og veninder, dine nærmeste eller andre som bakker dig op i din kamp mod rygning og din lyst om at får et bedre helbred uden cigaretter.
Det vil stå bedre fast i din bevidsthed, hvis du skriver dit mål ned på et papir. Lav både delmål såvel som store mål. De  små mål vil holde dit engagement oprejst.

Det siges at det tager tre uger at ændre på en vane. Hver individ er selvfølgelig ikke ens, men det er nogenlunde den gennemsnitslige tid den menneskelige hjerne bliver vænnet til en ny livsstil.
Flere rygere vil opleve abstinenser når de begynder deres rygestop. Ikke alle er lige kraftige. Det er typisk hovedpine, søvnløshed, sult, træthed samt overspisning. Disse bivirkninger vil give dig lyst til at begynde igen, men husk på de helbredsmæssige fordele ved at stoppe med at ryge.

At udføre din plan er vigtig for dit rygestop. Du skal undgå at lade dig lokke af din gamle afhængighed. Lav om på dine tidligere vaner og smid ting ud som askebære, tændstikker og selvfølgelig smøgerne fra dit hjem.

De fleste rygere kan erindre deres allerførste cigaret, der sikkert blev tændt hos en god ven, hvor forældrene ikke var hjemme, eller på vej til skolefesten. Hvem der lokker hvem er uvæsentligt. Faktum er bare at du ender med at købe rigtig mange cigaretter i supermarkedet eller i kiosken. Du vil også opleve en række kedelige følger af at ryge mange cigaretter. Dårlig vejrtrækning og gule tænder er de mest hyppige og synlige konsekvenser, og nu melder trangen til at kvitte cigaretterne sig efterhånden.

Men da vil du opleve at det ikke er helt nemt. Du er blevet afhængig af cigaretterne, både psykisk og fysisk, så et rygestop er ikke noget du bare gør succesfuldt fra den ene dag til den anden. De fleste mennesker, der gerne vil stoppe med at ryge forsøger op til flere gange, før de opnår et rygestop som holdes resten af livet.

Ikke alle mennesker kan lave et rygestop på en kold tyrker og stoppe med det samme. Men for de fleste skal der meget mere til, før et rygestop kan blive realiseret.

Det kan godt virke skræmmende, hvor dyrt det er at ryge. Men det skræmmer åbenbart ikke nok. Måske skyldes det, at man ikke køber hele ens forbrug på en gang, men køber en pakke ad gangen. Hvad nu hvis du når året startede, skulle betale hele næste års forbrug. Afhængigt af hvor meget du ryger, men omkring 10.000 kr. Så ville et rygestop helt sikkert ville give mere mening.

Både at fortsætte med at ryge og stoppe med at ryge er dyrt, for det er meget normalt at benytte rygestop produkter som nikotin supplementer.

Søger du tips og råd til rygestop, så besøg hjemmesiden rygestop-hvordan.dk.